Jak założyć firmę sprzątającą?

Jak założyć firmę sprzątającą, a profesjonalne mówiąc: Jak założyć firmę świadczącą usługi porządkowo – czystościowe.

Poniżej przedstawimy kilka ważnych kwestii dotyczących tego tematu.

Czy jest jeszcze miejsce dla nowo powstających firm sprzątających?

Tak, jest miejsce, ale są pewne sektory w których praktycznie nie ma co szukać szczęścia. Należą do nich duże markety, centra handlowe, zakłady produkcyjne, no i oczywiście służba zdrowia zwłaszcza szpitale i inne duże obiekty. Tam już są firmy z dużym kapitałem i dużymi możliwościami jeżeli chodzi o personel sprzątający i sprzęt do utrzymania czystości. Z reguły, żeby tam się dostać należy wygrać przetarg z tak wysokimi wymaganiami, że małe firmy nawet do niego nie przystępują.

Pozostają więc mniejsze obiekty publiczne i komercyjne oraz sektor budynków wspólnot mieszkaniowych czy też domy prywatne.

Jeżeli więc już decydujemy się na założenie firmy w tej branży, to musimy zadać sobie następujące pytania i na nie odpowiedzieć:

Jakie obiekty będziemy sprzątali?

W jakich usługach będziemy się specjalizowali?

Czy będziemy zatrudniali pracowników zewnętrznych, czy będziemy opierali się głównie na osobach z rodziny?

Jaki sprzęt należy zakupić ?

I tak dalej…

W tym miejscu przekażemy parę ciekawych uwag, które warto przemyśleć:

  1. Nie pchajmy się tam, gdzie Nas nie chcą i tak się Nas pozbędą. Jeżeli startujemy do przetargu i czujemy, że zleceniodawca ma już wybraną „swoją” firmę to zrezygnujmy. Jeżeli cudem wygramy przetarg, z reguły oferując niską cenę za usługi i tak będą wieczne problemy, niezadowolenie z wykonanej pracy, brak porozumienia między zleceniodawcą a wykonawcą. Sami zrezygnujemy po pewnym czasie, oby bez straty.
  2. Mierzmy siły na zamiary. Jeżeli nie dysponujemy odpowiednią liczbą pracowników i odpowiednim sprzętem, nie podejmujmy się zlecenia sprzątania. Nie damy rady. Dobrych pracowników trudno znaleźć, jest bardzo duża rotacja personelu sprzątającego, sprzęt kosztuje, a z powierzonych obowiązków należy się wywiązać, inaczej będziemy płacili kary umowne.
  3. Zróbmy przegląd obiektu (przed przyjęciem do sprzątania i po zakończeniu umowy). Sporządźmy protokół odbioru obiektu ze wszystkimi uwagami odnośnie uszkodzeń (dokładny opis + zdjęcia). Nie będzie problemów z ewentualnym odszkodowaniem.
  4. Ustalmy zakres prac jakie należy wykonywać na obiekcie przed podpisaniem umowy. Nie będzie później nieporozumień między stronami.
  5. Ubezpieczmy się od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe na obiekcie, w dobrej firmie ubezpieczeniowej. Jest to warunek konieczny, z reguły przy zawieraniu umowy ze zleceniodawcą. No i warto ubezpieczyć się również dla naszego świętego spokoju o nasz prywatny majątek w razie wyrządzonych zniszczeń na sprzątanym obiekcie.
  6. Nie zatrudniajmy „na czarno” i przypadkowych ludzi. Zróbmy im szkolenie z podstawowej wiedzy na temat profesjonalnego sprzątania (sprzątanie w domu to nie to samo). Szkolenie BHP to podstawa w profesjonalnej firmie sprzątającej. Szkoda zdrowia pracowników, wypadki też się zdarzają.
  7. Zastanówmy się, jakie obiekty będziemy sprzątali zanim kupimy specjalistyczny sprzęt i wyposażenie do sprzątania. Może wydamy duże pieniądze, a sprzęt okaże się nieprzydatny w danym obiekcie. Zostawmy sobie trochę pieniędzy aby mieć możliwość dokupienia odpowiednich urządzeń przydatnych na sprzątanym obiekcie.
  8. Nie bierzmy każdego zlecenia bez odpowiedniej kalkulacji przychodu i kosztów. Dochód musi być dodatni.

Tak więc widać, że warto przemyśleć wszystkie aspekty za i przeciw zanim założymy firmę sprzątającą.

Kończąc, życzymy trafnych wyborów.

Witold Brożek

Dgplus.pl

Dodaj komentarz